BlaBlaa

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
BlaBlaa

ZEg op alles je mening , maak plezier en Leute


4 plaatsers

    sauna & thermen

    Melleke
    Melleke
    XxX Lady Kathy XxX
    XxX Lady Kathy XxX


    Vrouw
    Aantal berichten : 3008
    Leeftijd : 43
    Woonplaats : Hoboken
    Werkgelegenheid/vrije tijd : Postbode
    Humeur : Meestal altijd goedgezind en altijd moe
    Registration date : 28-11-07

    sauna & thermen Empty sauna & thermen

    Bericht van Melleke za feb 02, 2008 5:21 pm


    Wat zijn dat eigenlijk. Wat is het verschil tussen sauna en thermen? Om dat te ontdekken zullen wij eens een kijkje nemen in de wereld van wellness, sauna en thermen.
    Wij beginnen met de thermen
    Een therme is een inrichting waar op therapeutische basis een heetwaterbron in gebruik is. Deze termen zijn al bekend vanaf 500 jaar voor Christus. Een beroemde voorbeeld is die van Pompeji, waar de Romeinen de thermen niet alleen als een medisch insrument zagen, maar zeker ook als sociaalcentrum.

    Een hedendaagse toepassing is Fontana of Thermaalbad - Kuurbad Nieuweschans in Groningen.

    Het Thermaalbad van Fontana Nieuweschans is 36°C warm en bevat vele mineralen welke een heilzame werking hebben op het lichaam. De whirlpools, de massagestralen en de aangename temperatuur van het Thermaalbad maken het baden heerlijk ontspannend.


    Het thermale water bevat vele mineralen, zoals zout, magnesium, jodium en bromide. Het hoge zoutgehalte van het thermaalwater versterkt de opwaartse druk, waardoor tijdens het baden gewichtloosheid ontstaat. Hierdoor worden spieren en gewrichten ontlast en eventuele pijn verzacht. Magnesium werkt kalmerend, spierontspannend en is goed voor de energiestofwisseling. Bromide heeft een desinfecterende werking en jodium activeert de schildklier en heeft een gunstig effect op ontstekingen van het bewegingsapparaat. Tijdens het baden wordt het lichaam opgewarmd. Hierdoor verwijden de bloedvaten, daalt de bloeddruk, versnellen de hartslag en stofwisseling en neemt de zuurstofopname toe. Dit bevordert de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.



    En dan nu de sauna, met een voorbeeld om eens zelf te gaan onderzoeken !
    Een sauna is een ruimte, waarin de temperatuur verhoogd wordt, zodat het lichaam begint te zweten (een zweetbad). Het precieze ontstaan van de sauna is niet bekend. Bekend is dat de sauna al werd gebruikt door de antieke Indiërs, de Scythen en in de antieke Griekse cultuur.

    Een bezoek aan een sauna is vooral voor lichamelijke ontspanning, gezondheid en verbetering van het welzijn. Traditioneel ook nog voor de lichaamsreiniging. Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39 °C (een kunstmatige koorts). Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van het zweten is om de temperatuur van het lichaam weer omlaag te brengen, doordat warmte wordt afgevoerd. Dit heeft verschillende positieve gevolgen.

    Als gevolg van de warmte met aansluitend het koude bad ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk, verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het welzijn.

    Sauna is goed voor de huid en verlangzaamt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten vergroot; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase verkleinen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling).

    Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden makkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetcellen verbeterd.

    Het afkoelen kan gebeuren door een koude douche, een geleidelijke afkoeling in een koudwaterbad of het inwrijven met sneeuw of ijs. Het afkoelen is een belangrijk gedeelte van een saunabad en zou niet overgeslagen moeten worden.

    Het geheim van de wellness beleving !
    Even in een hele andere wereld vertoeven en relaxen. Van top tot teen verwend worden, genieten van pure weldaad, even alles vergeten en volledig tot rust komen. U gaat als herboren de deur uit na een dagje sauna.

    avatar
    Gast
    Gast


    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van Gast wo maa 12, 2008 2:54 pm

    Mmmmmmmmmmm, zaaaaaaaaaaaaaalig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    hanne
    hanne
    ...XxXBLABLAAXxX...
    ...XxXBLABLAAXxX...


    Vrouw
    Aantal berichten : 411
    Leeftijd : 43
    Woonplaats : brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : administratief medewerkster
    Humeur : wisselvallig
    Registration date : 20-02-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van hanne vr apr 11, 2008 2:08 pm

    TryRaptor en ik hebben vorig jaar eens zo'n sauna-arrangement genomen.

    Eerst in een douche, daarna in de sauna (ma die was echt warm, we hebben het niet zolang volgehouden) en dan naar buiten om af te koelen.
    Moesten we in zo'n ijskoud bad, maar ik was er even snel weer uit,
    als ik er ingegaan ben Razz
    Dan een bubbelbad; hmmm die was zalig en daar hebben we toch een dik halfuur in gezeten.
    En om af te sluiten nog effe in de infra-roodkabine.

    Tussenin waren er ook hapjes en wijn sunny en 't was echt zo ons momentje. Er stond ook een computer met allemaal muziek die we er zelf mochten uitkiezen!

    Tegenwoordig gaan we ook wekelijks de sauna in, wanneer we klaar zijn met fitnessen.
    Meestal hou ik het zo'n 8-tal minuten uit ;)
    ®Beef-cake
    ®Beef-cake
    xXx.. Miauwww ..xXx
    xXx.. Miauwww ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 2031
    Leeftijd : 56
    Woonplaats : superserieuze Schoten
    Werkgelegenheid/vrije tijd : Special Agent 014
    Humeur : Goedgezind ➔ vriendelijk
    Registration date : 21-07-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van ®Beef-cake di sep 02, 2008 8:41 pm

    liever een hamam : een "natte" sauna met eucalyptustakken
    dan een gewoon "droge en snikhete" sauna, krijg je een reinigende huid ervan...gewoonweg zalig ! cheers
    avatar
    Gast
    Gast


    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van Gast wo sep 03, 2008 5:06 pm

    mij krijg je in die onzin niet in.mss als een bepaald iemand ooit is vraagt om naar een privé sauna te gaan dak er wel is over nadenk ja,maar anders,no thanx
    hanne
    hanne
    ...XxXBLABLAAXxX...
    ...XxXBLABLAAXxX...


    Vrouw
    Aantal berichten : 411
    Leeftijd : 43
    Woonplaats : brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : administratief medewerkster
    Humeur : wisselvallig
    Registration date : 20-02-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van hanne do sep 04, 2008 1:04 am

    Lord Scorpio schreef:mij krijg je in die onzin niet in.mss als een bepaald iemand ooit is vraagt om naar een privé sauna te gaan dak er wel is over nadenk ja,maar anders,no thanx


    En wat is daar dan zo onzinnigs aan?

    Als je transpireert scheid je een soort vocht af, waarin ook de gifstoffen uit je lichaam zitten.
    Je bouwt een weerstand op en het is nog ontspannend ook
    Squally
    Squally
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 1189
    Leeftijd : 49
    Woonplaats : Brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : zelfstandig
    Humeur : fantastisch
    Registration date : 24-01-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van Squally do sep 04, 2008 4:20 pm

    hanne schreef:
    Lord Scorpio schreef:mij krijg je in die onzin niet in.mss als een bepaald iemand ooit is vraagt om naar een privé sauna te gaan dak er wel is over nadenk ja,maar anders,no thanx
    En wat is daar dan zo onzinnigs aan?

    Als je transpireert scheid je een soort vocht af, waarin ook de gifstoffen uit je lichaam zitten.
    Je bouwt een weerstand op en het is nog ontspannend ook
    Ik zweet al genoeg uit mezelf dat ik geen sauna nodig heb.
    Ik heb ooit eens in zo'n spul gezeten, na 2 minuten ben ik naar buiten gelopen omdat ik op ontploffen stond. Ik vind daar absoluut niets ontspannends aan. Integendeel, ik werd zenuwachtig van de hitte.
    avatar
    Gast
    Gast


    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van Gast vr sep 05, 2008 12:39 am

    Squally schreef:
    hanne schreef:
    Lord Scorpio schreef:mij krijg je in die onzin niet in.mss als een bepaald iemand ooit is vraagt om naar een privé sauna te gaan dak er wel is over nadenk ja,maar anders,no thanx
    En wat is daar dan zo onzinnigs aan?

    Als je transpireert scheid je een soort vocht af, waarin ook de gifstoffen uit je lichaam zitten.
    Je bouwt een weerstand op en het is nog ontspannend ook
    Ik zweet al genoeg uit mezelf dat ik geen sauna nodig heb.
    Ik heb ooit eens in zo'n spul gezeten, na 2 minuten ben ik naar buiten gelopen omdat ik op ontploffen stond. Ik vind daar absoluut niets ontspannends aan. Integendeel, ik werd zenuwachtig van de hitte.
    En dat is gelijk goed geantwoord in mijn plaats.zo denk ik er ook over
    hanne
    hanne
    ...XxXBLABLAAXxX...
    ...XxXBLABLAAXxX...


    Vrouw
    Aantal berichten : 411
    Leeftijd : 43
    Woonplaats : brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : administratief medewerkster
    Humeur : wisselvallig
    Registration date : 20-02-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van hanne vr sep 05, 2008 12:46 am

    Squally schreef:
    Ik zweet al genoeg uit mezelf dat ik geen sauna nodig heb.
    Ik heb ooit eens in zo'n spul gezeten, na 2 minuten ben ik naar buiten gelopen omdat ik op ontploffen stond. Ik vind daar absoluut niets ontspannends aan. Integendeel, ik werd zenuwachtig van de hitte.

    Je moet dat natuurlijk systematisch opbouwen hé. De eerste keer kun je er mss maar 2 min. in blijven. De tweede keer 5 min en vanaf dan mss al es 10 min.

    Vanaf volgende week starten we terug met de fitness na een 2maandenlange pauze (mjah in de zomer heb je daar duidelijk niet zo veel zin in Razz ) en dus ook met de sauna (of infrarood)
    ®Beef-cake
    ®Beef-cake
    xXx.. Miauwww ..xXx
    xXx.. Miauwww ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 2031
    Leeftijd : 56
    Woonplaats : superserieuze Schoten
    Werkgelegenheid/vrije tijd : Special Agent 014
    Humeur : Goedgezind ➔ vriendelijk
    Registration date : 21-07-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van ®Beef-cake vr sep 05, 2008 3:55 pm

    ik vind een sauna'ke doen een leuk tijdverdrijf is. je poriën gaat er van open, je
    voelt je herboren en ontspannen. sunny
    ®Beef-cake
    ®Beef-cake
    xXx.. Miauwww ..xXx
    xXx.. Miauwww ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 2031
    Leeftijd : 56
    Woonplaats : superserieuze Schoten
    Werkgelegenheid/vrije tijd : Special Agent 014
    Humeur : Goedgezind ➔ vriendelijk
    Registration date : 21-07-08

    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van ®Beef-cake vr sep 05, 2008 3:59 pm

    Melleke schreef:
    Wat zijn dat eigenlijk. Wat is het verschil tussen sauna en thermen? Om dat te ontdekken zullen wij eens een kijkje nemen in de wereld van wellness, sauna en thermen.
    Wij beginnen met de thermen
    Een therme is een inrichting waar op therapeutische basis een heetwaterbron in gebruik is. Deze termen zijn al bekend vanaf 500 jaar voor Christus. Een beroemde voorbeeld is die van Pompeji, waar de Romeinen de thermen niet alleen als een medisch insrument zagen, maar zeker ook als sociaalcentrum.

    Een hedendaagse toepassing is Fontana of Thermaalbad - Kuurbad Nieuweschans in Groningen.

    Het Thermaalbad van Fontana Nieuweschans is 36°C warm en bevat vele mineralen welke een heilzame werking hebben op het lichaam. De whirlpools, de massagestralen en de aangename temperatuur van het Thermaalbad maken het baden heerlijk ontspannend.


    Het thermale water bevat vele mineralen, zoals zout, magnesium, jodium en bromide. Het hoge zoutgehalte van het thermaalwater versterkt de opwaartse druk, waardoor tijdens het baden gewichtloosheid ontstaat. Hierdoor worden spieren en gewrichten ontlast en eventuele pijn verzacht. Magnesium werkt kalmerend, spierontspannend en is goed voor de energiestofwisseling. Bromide heeft een desinfecterende werking en jodium activeert de schildklier en heeft een gunstig effect op ontstekingen van het bewegingsapparaat. Tijdens het baden wordt het lichaam opgewarmd. Hierdoor verwijden de bloedvaten, daalt de bloeddruk, versnellen de hartslag en stofwisseling en neemt de zuurstofopname toe. Dit bevordert de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.



    En dan nu de sauna, met een voorbeeld om eens zelf te gaan onderzoeken !
    Een sauna is een ruimte, waarin de temperatuur verhoogd wordt, zodat het lichaam begint te zweten (een zweetbad). Het precieze ontstaan van de sauna is niet bekend. Bekend is dat de sauna al werd gebruikt door de antieke Indiërs, de Scythen en in de antieke Griekse cultuur.

    Een bezoek aan een sauna is vooral voor lichamelijke ontspanning, gezondheid en verbetering van het welzijn. Traditioneel ook nog voor de lichaamsreiniging. Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39 °C (een kunstmatige koorts). Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van het zweten is om de temperatuur van het lichaam weer omlaag te brengen, doordat warmte wordt afgevoerd. Dit heeft verschillende positieve gevolgen.

    Als gevolg van de warmte met aansluitend het koude bad ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk, verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het welzijn.

    Sauna is goed voor de huid en verlangzaamt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten vergroot; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase verkleinen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling).

    Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden makkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetcellen verbeterd.

    Het afkoelen kan gebeuren door een koude douche, een geleidelijke afkoeling in een koudwaterbad of het inwrijven met sneeuw of ijs. Het afkoelen is een belangrijk gedeelte van een saunabad en zou niet overgeslagen moeten worden.

    Het geheim van de wellness beleving !
    Even in een hele andere wereld vertoeven en relaxen. Van top tot teen verwend worden, genieten van pure weldaad, even alles vergeten en volledig tot rust komen. U gaat als herboren de deur uit na een dagje sauna.

    Groningen is nogal ver (zeker 4-5 uren met de auto); In Valkenburg (vlakbij Maasstricht, NL) is er de Thermae 2000 is maar 120km van Antwerpen, zeker een aanrader voor een ontspannen dagje Rolling Eyes

    Gesponsorde inhoud


    sauna & thermen Empty Re: sauna & thermen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 7:43 pm