BlaBlaa

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
BlaBlaa

ZEg op alles je mening , maak plezier en Leute


    Abdijbier

    Squally
    Squally
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 1189
    Leeftijd : 49
    Woonplaats : Brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : zelfstandig
    Humeur : fantastisch
    Registration date : 24-01-08

    Abdijbier Empty Abdijbier

    Bericht van Squally za jun 28, 2008 10:55 am

    Abdijbier is bier van hoge gisting dat door de paters van een abdij gebrouwen wordt of in naam verbonden is aan een abdij.

    Doorgaans zijn er twee types, een relatief zoete donkerbruine (de 'dubbel') en een scherpere en doorgaans zwaardere hoogblonde (de 'tripel'). Kenmerkend is dat zij een tweede gisting kennen na het bottelen, de zogenaamde nagisting op de fles.

    Sommige abdijbieren worden gebrouwen in een brouwerij op het domein van de abdij, door de monniken zelf of door derden. Onder deze abdijbieren bevindt zich een speciale soort, de trappist, die aan strikte regels moet voldoen. Een aantal abdijen besteedt het brouwen van bier uit aan commerciële brouwerijen. Vaak wordt hierbij gebruikgemaakt van oude kloosterrecepten. Ook abdijen zonder eigen brouwtraditie verbinden tegenwoordig vaak hun naam aan een bier, terwijl brouwerijen soms bieren noemen naar niet meer bestaande abdijen.

    Abdijbieren, met in het bijzonder de trappisten, zijn bij bierkenners zeer geliefd. De ranglijsten van BeerAdvocate.com en RateBeer.com worden beiden aangevoerd door het trappistenbier Westvleteren 12

    Abdijbieren kennen hun oorsprong uit de middeleeuwen. Om aan geld te komen begonnen kloosters met het brouwen van bier. Bier was in die tijd een populaire drank. Water was toen vaak verontreinigd met bacteriën, terwijl deze bij het brouwproces van bier gedood worden. Niemand wist in die tijd dat dat lag aan het feit dat bier tijdens het brouwproces gekookt wordt.

    In de eerste helft van de twintigste eeuw nam het aantal abdijbieren af, doordat ketels in beide wereldoorlogen omgesmolten werden om er wapens van te maken. Later in de twintigste eeuw startten veel abdijen weer met de productie van bier.

    Lijst van abdijbieren
    Achel (trappist)
    Affligem (Benedictijnen)
    Chimay (trappist)
    Corsendonk (Augustijnen)
    Dendermonde (Benedictijnen)
    Ename
    Floreffe (Norbertijnen)
    Florival (Benedictinessen, echter een creatie van Delhaize en geen abdijbier in de ware zin van het woord)
    Grimbergen (Norbertijnen)
    Het Kapittel
    La Trappe (trappist)
    Leffe (Norbertijnen)
    Maredsous (Benedictijnen)
    Orval (trappist)
    Postel (Norbertijnen)
    Rochefort (trappist)
    Sint Bernardus (Trappisten, maar geen officieel trappistenbier)
    Steenbrugge
    Tongerlo (Norbertijnen)
    Westmalle (trappist)
    Westvleteren (trappist)

    We kunnen dus eigenlijk besluiten dan alle trappistenbieren ook abdijbieren zijn, maar dat niet alle abdijbieren ook trappistenbieren zijn.
    avatar
    Gast
    Gast


    Abdijbier Empty Re: Abdijbier

    Bericht van Gast vr jul 11, 2008 11:43 pm

    corsendonck,rochefort en toch ook wel florival zijn men favorieten in die lijst hoewel ik ze nog niet allemaal heb geproefd.
    vooral westvleteren staat hoog op men verlanglijstje.
    Squally
    Squally
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 1189
    Leeftijd : 49
    Woonplaats : Brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : zelfstandig
    Humeur : fantastisch
    Registration date : 24-01-08

    Abdijbier Empty Re: Abdijbier

    Bericht van Squally vr jul 25, 2008 5:22 pm

    lord T schreef:hoewel ik ze nog niet allemaal heb geproefd, staat vooral westvleteren hoog op m'n verlanglijstje.
    Als je de kans krijgt om er één te drinken, wees dan niet verbaasd als je reactie is: is het dat maar.
    Het bier heeft een zeer zachte, bijna limonade-achtige smaak. Iets wat je niet zou verwachten.
    Drink kort daarna nog één, om de smaak beter te leren kennen en te appreciëren.
    Drink tenslotte nog een derde. De smaak is je dan al vertrouwd, en dan kun je beter op de details letten en kun je tenvolle genieten van dit heerlijke bier.

    Opgelet, drink niet te rap, Westvleteren heeft een hoog alcoholpercentage. Drink het ook niet te koud, 11-15 graden is ideaal om de volle smaak te kunnen proeven. Als je het te koud geserveerd krijgt, laat het gerust een vijftal minuten op temperatuur komen. Dit geld trouwens voor alle bieren van hoge alcohol (vanaf 7%)
    avatar
    Gast
    Gast


    Abdijbier Empty Re: Abdijbier

    Bericht van Gast di aug 05, 2008 10:00 am

    een vraagje,
    ik heb de gewoonte,voor ik mij een biertje neem en dan bedoel ik natuurlijk niet zomaar een pils,dat ik men fles en glas een half uur tot een uur in de diepvries leg.ik heb immers men bier graag ijskoud.
    is dit eigenlijk wel aan te raden of doe ik daar verkeerd mee?
    Squally
    Squally
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx
    xXx.. Mieeep Mieeep ..xXx


    Man
    Aantal berichten : 1189
    Leeftijd : 49
    Woonplaats : Brugge
    Werkgelegenheid/vrije tijd : zelfstandig
    Humeur : fantastisch
    Registration date : 24-01-08

    Abdijbier Empty Re: Abdijbier

    Bericht van Squally di aug 05, 2008 10:18 am

    lord T schreef:een vraagje,
    ik heb de gewoonte,voor ik mij een biertje neem en dan bedoel ik natuurlijk niet zomaar een pils,dat ik men fles en glas een half uur tot een uur in de diepvries leg.ik heb immers men bier graag ijskoud.
    is dit eigenlijk wel aan te raden of doe ik daar verkeerd mee?
    In de diepvries steken is totaal overbodig, het bier is immers koel genoeg in de koelkast. Als je je bier niet in de koelkast bewaard koelt het natuurlijk wel sneller in de diepvries. Je moet zelfs opletten als je glas in de diepvries steekt, als je het te lang laat zitten zal de fles springen. Water zet namelijk uit als de temperatuur onder 0° gaat.
    Je glas ook in de diepvries steken heeft nog minder nut. Als je je glas spoelt met koud water voordat je het bier inschenkt is ruim voldoende.
    Dan nog een laatste, hoe hoger je alcoholgehalte, hoe lauwer je bier mag hebben om ten volle van de smaak te kunnen genieten. Heel zware bieren zoals Gulden Draak, Chimay, Westvleteren... laat je best even staan als je het uit de koelkast haalt.
    avatar
    Gast
    Gast


    Abdijbier Empty Re: Abdijbier

    Bericht van Gast di aug 05, 2008 10:25 am

    thanx voor de tips.ik dacht altijd dat een bier het beste smaakt als het ijskoud is.
    ik heb dat nu wel met al men dranken hoor,het moet gewoon ijskoud zijn.men ijskast staat dan ook koel genoeg maar men bier geef ik altijd dat tikkeltje meer door het eventjes in de vriezer te laten liggen maar nooit te lang vanwege inderdaad het gevaar dat het glas springt

    Gesponsorde inhoud


    Abdijbier Empty Re: Abdijbier

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 10:55 am